Balanopostitis

Balanopostitis je zapaljenje vrha i kožice penisa kod muškaraca kao i zapaljensko oboljenje samo glavića polnog organa, a postitis je zapaljenje unutrašnjeg dela kožice genitalija.

Uzroci nastanka balanopostitisa

Promene na polnom organu muškaraca najčešće nastaju usled bakterijske infekcije (izazvane streptokokomstafilokokomtrihomonasomešerihijomenterococusom), infekcije kandidom, traumom, nedovoljnom higijenom, iritacijom sapunima i dezinficijentnim sredstvima. Najčešće nastaje kod neobrezanih muškaraca zbog vlažne i tople sredine. Infekcije izazvane specifičnim uzročnicima koji se prenose polnim putem (gonoreja, herpes, sifilis, mikoplazma, ureaplazma, hlamidija infekcije) opisane su u delu o polno prenosivim bolestima.

Simptomi i znaci oboljenja

Postoji nekoliko formi oboljenja:

Balanopostitis simpleks

Balanopostitis simpleks (obični) kada su promene su na glaviću ili kožici u vidu crvenila, otoka, sekrecije, nekada obrazovanja manjih ili većih ranica. Subjektivno postoji osećaj svraba, žarenja ili smetnje pri mokrenju. Najčešći uzročnici su bakterijske infekcije, hemijski i mehanički nadrazaji.

Balanopostitis candidomiceticae

Balanopostitis candidomiceticae (kandidijatični) koji se karakteriše sjajnim crvenilom, pojavom beličastih mehurića, svrabom, pečenjem simptoma izazvanih razmnožavanjem gljivice Candide. Često se javlja kod dijabetičara, pada imuniteta ili primene antibiotika.

Balanopostitis erosiva cicirnata

Oboljenje ima hroničan tok, u vidu beličastih nepravilnih, policikličnih crvenih i sivo-beličastih promena. Može se javiti zasebno ili u okviru Rajterove bolesti.

Dijagnoza

Dijagnoza se postavlja na osnovu kliničke slike. Po potrebi se rade dodatna ispitivanja, bris radi izolacije uzročnika. Potrebno je pregledati i lečiti i seksualnog partnera.

LeČenje balanopostitisa

Osnovni pristup u lečenju oboljenja je da se uklone predisponirajući faktori. Preporučuje se pranje vodom, vrlo blagim sapunima, ispiranje rastvorom hipermangana. Zavisno od uzročnika lečenje se može sprovoditi antibioticima ili antimikoticima, lokalno ili sistemski.

Balanopostitis treba shvatiti ozbiljno i lečiti ga adekvatnom terapijom jer je moguć prelazak u hroničnu formu, kada sluznica postaje sjajna, glatka, istanjena, smanjene elastičnosti. Moguće komplikacije oboljenja su razvoj fimoze (nemogućnost prevlačenja kožice) i parafimoze (rub kožice stegnut iza glansa praćen otokom).